apr
14

Monster kan miste store tv-oppdrag

Idols (usa)

«Idol»-eier FremantleMedia starter opp i Norge. Nordisk Film-profil skal lede satsingen.

Konkurransen i det norske markeddet for tv-produsenter tilspisser seg. For nå har et av verdens største tv-konsern, tyske Bertelsman RTL Group, bestemt seg for å starte opp tv-produksjonsselskap i Norge. Det skjer gjennom etableringen av et norsk kontor for selskapet FremantleMedia.

FremantleMedia er innholds- og produksjonsenheten til Bertelsmanns RTL-gruppen, som er et av Europas største produksjonsselskaper for tv og radio med hovedkontor i London. I Norge er Fremantle mest kjent som, rettighetshaveren til tv-programmer som «Idol», «X-Faktor», «Jakten på kjærligheten» og «Norske talenter».

Dette er programmer som produksjonsselskapene Monster og Nordisk Film til nå har produsert for TV 2 og som har sikret kanalen sterke seertall. Til Kampanje har TV 2 tidligere bekreftet at det ikke er Monster som sitter på rettighetene til Fremantle-formatene. Om Monster nå mister oppdraget med å produsere disse tv-programmene er uvisst.

Beslutningen om å starte opp i Norge, skjer også samtidig med at Trond Kvernstrøm blir ny programdirektør i TV 2 og dermed slutter i tv-produksjonsselskapet Monster.

I en pressemelding sier Daniela Matei, administrerende direktør for Norden, Øst-Europa og Balkan i FremantleMedia, at selskapet ønsker å «styrke FremantleMedias tilstedeværelse i det skandinaviske markedet.» Fremantle konkurrerer i et globalt tv-marked som domineres av giganter og multimilliardselskaper som Zodiak, Endemol, Eyeworks og Banijay som alle også er til stede i det norske markedet.

Slutter i Nordisk Film
Nå melder også Fremantle og RTL seg på i den kampen og den som skal lede satsingen er tidligere programsjef i Nordisk Film TV, Petter Testmann-Koch. Han skal rapportere direkte til Matei.

– Petter Testmann-Koch er en svært erfaren og talentfull programmaker med sterke relasjoner både i det norske og de internasjonale markedene. Han er en kreativ entreprenør, som har lykkes med sitt eget produksjonsselskap. Dette, sammen med hans driv og sterke lederegenskaper, posisjonerer ham godt for å starte opp den norske avdelingen, sier Matei.

Testmann-Koch starter i den nye jobben våren 2014 og har i tillegg til å få ansvaret med å bygge opp Norgeskontoret også fått ansvaret for å bygge opp et produksjonsteam og drifte selskapet.

– Det er et spennende tidspunkt å starte i FremantleMedia på, nå når selskapet utvider den skandinaviske forretningsvirkomheten sin. Jeg er ydmyk over å ha muligheten til å etablere og bygge opp FremantleMedias i dette markedet. Det norske tv-markedet er et bra sted å være for øyeblikket, og jeg håper virkelig at vi, med merkevaren FremantleMedia i ryggen, vil fortsette suksessen med våre ikoniske tv-show og i tillegg utvikle nytt innhold for det norske tv-publikumet, sier Petter Testmann-Koch.

Idol-millioner i spill
Testmann-Koch og hans stab skal også fokusere på å utvikle innhold for det norske markedet på alle plattformer, selge FremantleMedia-formater i Norge og jobbe tett med selskapets internasjonale operasjoner innen produksjon, lisensering og salg.

Om dette betyr at Fremantle ønsker å ta en støre del av produksjonen av sine formater selv, ønsker verken Petter Testmann-Koch eller FremantleMedia å utdype. Testman-Koch vil heller ikke si noe om det økonomiske grunnlaget for å starte opp et eget kontor før han tiltrer stillingen en gang til våren.

– Noen ganger kommer det utfordringer i livet som er vanskelig å si nei til. Dette var en sånn utfordring, er alt Testmann-Koch vil si til Kampanje i dag.

Slik Kampanje kjenner markedet omsettes det i dag Fremantle-program for opp mot 70 millioner kroner i året på TV 2. Dersom Fremantle vil ta produksjonen selv vil de relativt raskt bli et betydelig produksjonsselskap i Norge. De siste årene har det minimum gått to-tre produksjoner fra Fremantle på TV 2 i året. I år har dette vært programmer som «Jakten på kjærligheten» og «Idol» og til våren kommer «Norske Talenter». Monster og Nordisk Film er tv-produksjonsselskapene som jobber med disse programmene i dag og som kan komme til å miste opp mot 70 millioner kroner i omsetning samlet sett.

– For tidlig å si
Skal Fremantle produsere disse programmene selv, må de ansette et betydelig antall med mennesker. Men heller ikke sentralt i FremantleMedia ønsker man å gå dypere inn på hva som er planene fremover.

– Skal jeg være helt oppriktig så er det altfor tidlig å si. Vi har akkurat annonsert nyheten om vårt nye kontor i dag og Petter Testmann Koch har ikke en gang startet i selskapet. Vi ser på hvert show som engangsprosjekter og snakker med alle våre samarbeidspartnere på kringkastingssiden og vi vil komme med ytterligere kunngjøringer i god tid, sier kommunikasjonssjefen i FremantleMedia i London.

Som programsjef og produsent i Nordisk Film TV har Testmann-Koch hatt det overordnede kreative ansvaret for utvikling og produksjon. Han har i perioden jobbet med programmer som «71 grader nord», «Årets hjem», «Hellstrøm inviterer» og «The Voice». Han har tidligere jobbet i fem år i Dinamo Story (Eyeworks Dinamo) med produksjon av store show som «Spellemann», «Amanda», «Gullruten» og «Eurovison Song Contest Countdown». Han har også jobbet i Global TV Production Oslo og Allegro, i tillegg til å starte sitt eget produksjonsselskap, Potato.

Bilde: Idol(USA)
Kilde: Kampanje.com

Menu Title